Labels

Tuesday 24 November 2015

MAKAN DENGAN RIANG !!!

 
 
 
 
 
 
 
Sejak tahun 1568-1600an di Orang Jepun mula mengenal gaya hidup memakan santapan diluar rumah. Makanan yang dibawa tersebut diletakkan dalam kotak kayu yang berkilat. Kemudian kebiasaan ini mula dikenali sebagai kebiasaan makan praktikal yang dilakukan dalam upacara minum teh atau dikenali dengan hanami.
Lalu pada zaman Edo di tahun 1600-1800an, kebudayaan bento semakin meluas dikalangan rakyat Jepun. Pada zaman itu bila melancong atau berpergian, orang Jepun akan membawa bekal praktikal atau bento kemudian diletakkan pada pinggang mereka. Bento yang diletakkan di pinggang disebut koshikobento. Biasanya koshikobento mengandungi onigiri. Pada saat itu juga dikenali jenis bento yang dinamakan makunouchi bento.


 
 
 
 
 

Ok..kat sini sy nak share sikit..pernah la sekali try buat bento..sekali je..gambar pon tah mane2 pergi..alatan bento pon sanggup beli tau..kepal2 nasi...masuk dalam bekas bentuk2 tuh..comeiii laa jugak..yg mane anak2 susah nak makan try buat nie..ramai ibu2 yg rajin buat bento ni dan berhasil..mula2 memang hasil nampak kasar..lama2 ok da..alatan tak mahal pon..senang nk dapat..nk murah beli yg 1 pek ada 3 or 4 alatan..huhu..cuba la!! :)

 

No comments:

Post a Comment